مقدمه ای بر رزین های پلی اورتان و کاربردهای آنها



در این مقاله از سیماب رزین قصد داریم اطلاعات مهمی در مورد رزین پلی اورتان به مخاطبان عزیز ارائه کنیم. رزین پلی یورتان به دلیل خواص عالی یکی از پرکاربردترین پلیمرها می باشد. این مواد را نوعی ماده می دانند که در آب حل نمی شوند، اما در شرایط خاصی سفت می شوند. به طور کلی باید بدانید که برای تهیه راس از مواد طبیعی و مصنوعی استفاده می شود.

برخی از انواع رزین های پلی اورتان

رزین پلی یورتان انعطاف پذیر (رزین پلی اورتان نرم)


این نوع پلی اورتان اغلب به عنوان یک ماده نرم یا محافظ استفاده می شود. نقش این مدل را در مبلمان، تشک، روتختی و فضای داخلی خودرو مشاهده می کنید. همچنین انعطاف پذیری آن به آن اجازه می دهد تا با حفظ استحکام و مقاومت اولیه به هر شکلی قالب گیری شود. همانطور که از نام آن پیداست، این نوع پلی اورتان نرم، سبک و بادوام است.

فوم پلی اورتان سفت و سخت (رزین پلی اورتان سفت و سخت)

فوم پلی اورتان سفت و سخت اغلب در عایق کاری ساختمان های تجاری و مسکونی استفاده می شود زیرا باعث صرفه جویی در مصرف انرژی در چنین موادی می شود. این نوع پلی اورتان اتاق را در تابستان خنک و در زمستان به اندازه کافی گرم نگه می دارد. علاوه بر این، این فوم می تواند صدا را تا حد زیادی مسدود کند.

ترموپلاستیک (TPU)

رزین یا عایق حرارتی پلی یورتان ترموپلاستیک کاربردهای مختلفی در صنایع ساختمانی و خودروسازی دارد. این نوع پلی یورتان خاصیت ارتجاعی دارد و کاملاً انعطاف پذیر است. همچنین بسیار بادوام است.

علاوه بر تمامی این ویژگی ها، این نوع پلی یورتان در برابر حرارت بالا مقاوم بوده و در برابر ضربه های شدید مقاوم است. رزین TPU پلی یورتان را می توان در رنگ ها و اشکال مختلف تولید کرد که باعث محبوبیت آن در صنایع مختلف شده است.

پلی اورتان پایه آب (PUD)

این نوع پلی اورتان به عنوان پوشش یا چسب استفاده می شود. اما حلال آب است. بنابراین می توان از آن به عنوان جایگزین مناسبی برای ترکیبات آلی فرار و آلاینده های مضر هوا استفاده کرد.

قالب گیری رزین پلی اورتان (RIM)

از پلی اورتان قالبی برای ساخت اقلامی مانند سپر خودرو و کیس کامپیوتر استفاده می شود. علاوه بر این، رزین های پلی اورتان RIM امکان تولید قطعات بسیار سبک و بسیار بادوام را فراهم می کند.

سد رزین پلی اورتان

این محصول که از ترکیب پلی ال ها و ایزوسیانات ها به دست می آید، کاملا چسبناک و نامحلول در آب است. این رزین در برابر ضربه و سایش بسیار مقاوم است. توجه داشته باشید که از بین این نوع رزین ها که از مواد اولیه پلی یورتان استفاده می شود، رزین های یک جزئی و رزین های دو جزئی را می توان نام برد. ضمناً این رزین به صورت شفاف و رنگی در بازار موجود است که هر کدام دارای ویژگی ها و کاربردهای خاصی هستند.

بررسی رزین های پلی یورتان تک جزئی

این لایه بهترین کاربرد برای کف خواهد بود، بنابراین امروزه برای زمین بازی و کف و پارکینگ استفاده می شود. هنگام استفاده از پلی اورتان یک جزئی، سطح باید کاملاً تمیز و عاری از آلودگی و گرد و غبار باشد. توجه داشته باشید که پلی یورتان های یک جزئی دوام کمتری نسبت به پلی یورتان های دو جزئی دارند. اما زمان خشک شدن سریعتر است. چسبندگی عالی این نوع پلی اورتان برای سطوح فلزی و بتنی ایده آل است.

مشخصات رزین پلی اورتان دو جزئی

نوع دیگر رزین پلی یورتان رزین دو جزئی است که یکی از مهم ترین اجزای آن هاردنر می باشد. این نوع رزین معمولاً به عنوان پایه رنگ در رنگ ها شناخته می شود و فاقد حلال است. مهمترین خواص رزین های دو جزئی خواص مکانیکی و انعطاف پذیری بسیار بالا آنهاست همچنین به دلیل عدم انقباض و فشرده سازی آن، عمدتاً برای تهیه چای های قدیمی که حساسیت بالایی دارند استفاده خواهد شد.

استفاده از رزین دو قسمتی

ویژگی های رزین پلی یورتان دو جزئی باعث شده است که مدل پلی یورتان در صنایع مختلف کاربردهای زیادی داشته باشد. مراقب باشید، این نوع رزین دارای بازده و مقاومت مکانیکی بسیار بالایی است. بنابراین در صورت نیاز به مقاومت مکانیکی بالا برای پوشش سطوح بتنی، سطوح فلزی و آسفالت استفاده خواهد شد. پلی اورتان دو جزئی در واقع بیشترین مزایای پوشش های اپوکسی را دارد و از طرفی در برابر اشعه ماوراء بنفش بسیار پایدار است. اما مهمترین کاربردهای این نوع پوشش عبارتند از:

کف سازی مراکز بهداشتی

تناسب اندام مرکزی

سالن های صنعتی

مقر نظامی


[ بازدید : 113 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ يکشنبه 27 اسفند 1402 ] [ 10:42 ] [ ناشر ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]