مقایسه شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص


انواع شرکت تجاری با نام‌های گوناگون در کشور ما وجود دارند. شرکت‌هایی که هر کدام با مدارک و شرایط مختلفی به ثبت رسیده و به منظور هدف خاصی فعالیت می‌کنند. شرکت‌های با مسئولیت محدود و سهامی خاص جزو این شرکت‌ها بوده و با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. در این مقاله سعی داریم این دو شرکت را با یکدیگر مقایسه کنیم. با ما همراه شوید.

معرفی شرکت سهامی خاص

این شرکت در زمان تاسیس تمامی سرمایه خود را توسط موسسین تامین می‌کند. سرمایه‌های شرکت سهامی خاص به صورت سهام در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند.

معرفی شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود بین دو یا چند نفر به عنوان یک شرکت تجاری تاسیس می‌شود. در این شرکت هر سرمایه گذار به میزان سرمایه خود دارای مسئولیت بوده و باید فعالیت داشته باشد.

شباهت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود

برای ایجاد هر دو شرکت نیاز به سرمایه حداقل یک ملیون ریال است. افزایش سرمایه در هر دو شرکت اختیاری است. در شرکت سهامی خاص حق رای به تعداد سهام در شرکت و در شرکت مسئولیت محدود به نسبت سرمایه است.

تفاوت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود

طبق مقاله وبسایت خبر آزاد در این لینک اگر بخواهیم تفاوت‌های شرکت سهامی خاص ک شرکت با مسئولیت محدود را بیان کنیم موارد زیادی هستند. اولین مورد تعداد حداقل شرکا برای تاسیس شرکت است. برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود نیاز به حداقل دو نفر و برای سهامی خاص نیاز به حداقل سه نفر است. در شرکت با مسئولیت محدود باید سرمایه اولیه را در اساسنامه قید کرد. نیازی به افتتاح حساب و واریز وجه به حساب بانکی نیست.

در شرکت سهامی خاص باید ۳۵ درصد از سرمایه اولیه به یکی از بانک‌های معتبر کشور واریز شود. گواهی مربوط به این واریز وجه نیز برای تاسیس شرکت الزامی است. در شرکت سهامی خاص باید حتما از بازرس اصلی استفاده کرد. در شرکت با مسئولیت محدود این کار اختیاری است. میزان مدیریت مدیران در شرکت سهامی خاص حداکثر دو سال بوده و پس از آن باید تغییر کنند اما در مسئولیت محدود نامحدود است. اعضای هیئت مدیره در شرکت با مسئولیت محدود نیازی به روزنامه کثیرالانتشار نداشته ولی برای شرکت سهامی خاص نیاز به درج آگهی در روزنامه است.

تفاوت‌ های دیگر این دو شرکت

مدیر شرکت سهامی خاص را حتما از میان سهامداران شرکت انتخاب کرد. درباره شرکت با مسئولیت محدود این چنین نیست و می‌توان از میان شرکا یا خارج از آن‌ها انتخاب کرد. تفاوت دیگر این دو شرکت در تشکیل مجامع عمومی آن‌هاست. در شرکت با مسئولیت محدود تشکلی مجامع دشوار بوده اما در شرکت سهامی خاص راحت‌تر می‌توان این مجامع را برگزار کرد. واگذاری سهام در شرکت سهامی خاص به شکل عادی انتقال سهام انجام می‌شود.

در شرکت‌های با مسئولیت محدود این کار از طریق توافق سه چهارم شرکا و پس از ثبت در دفترخانه اسناد رسمی صورت می‌گیرد. در شرکت سهامی خاص حق رای به تعداد سهام و در شرکت با مسئولیت محدود حق رای به نسبت سرمایه است. در شرکت با مسئولیت محدود سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی‌شود. در شرکت‌های سهامی خاص باید سرمایه را به سهام تبدیل کرد.

نقل و انتقال سهام در شرکت‌های با مسئولیت محدود از طریق برگزاری مجمع عمومی انجام می‌شود. در شرکت‌های سهامی خاص این کار باید به اداره دارایی مربوط به حوزه مالیاتی شرکت مراجعه نموده سپس این کار را انجام دهند. تقویم آورده‌های غیر نقدی در شرکت سهامی خاص توسط کارشناس رسمی دادگستری و در شرکت با مسئولیت محدود توسط شرکا مشخص می‌شود.

سخن پایانی

باتوجه به مطالب بالا متوجه شدید که شرکت‌های سهامی خاص و با مسئولیت محدود شباهت‌های کمی با هم دارند. این دو شرکت تفاوت‌های زیادی با یکدیگر داشته و برای ثبت هر یک شرایط خاصی وجود دارد. باید برای ثبت شرکت خود به تفاوت‌های آن‌ها توجه کرده و با توجه به شرایط خاص خود یکی از این شرکت‌ها را تاسیس نمایید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.


[ بازدید : 128 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ سه شنبه 26 مهر 1401 ] [ 12:45 ] [ ناشر ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]