عوارض بلند مدت و کوتاه مدت دیابت


عوارض دیابت

دیابت یک بیماری خود ایمنی است که انواع مختلفی دارد. عدم کنترل قند خون در طولانی مدت می تواند باعث آسیب به بخش های مختلف بدن شود ولی با پیش گرفتن سبک زندگی مناسب با شرایط دیابت و مصرف دارو، می توان تمام آن می توان بروز عوارض آن را به تعویق انداخت.

عوارض دیابت به دو دسته تقسیم می شوند که شامل:


عوارض بلند مدت

عوارض کوتاه مدت


کلینیک درمان زخم نیلسار


عوارض کوتاه مدت:

افت قند خون (هیپوگلیسمی):

هیپوگلاسیمی به زمانی گفته می شود که سطح قند خون پایین تر از سطح معمول باشد. اصولا به قند خون پایین تر از 70 میلی گرم هیپوگلاسیمی یا افت قند خون گفته می شود. هیپوگلاسیمی، در صورتی که به موقع درمان نشود. می تواند به سرگیجه، بیهوشی یا تشنج ختم شود.

هیپوگلاسیمی علائمی مانند ضعف و گرسنگی، رنگ پریدگی، پوست مرطوب و سرد، طپش قلب، لرزش، بی قراری، عرق كردن، عصبی بودن ، سردرد و سرگیجه، سردرد، دل‌ درد، اختلال بينايی، سست شدن زانوها و در نهایت کاهش تمرکز، نیز از نشانه های کاهش قند خون است.



افزایش قند خون(هایپرگلیسمی):

زمانی هایپرگلاسیمی اتفاق می‌افتد که سطح قند خون بالاتر از حد معمول برود و این به دلیل این است که انسولین به اندازه کافی در بدن تولید نشده و یا بدن نمی تواند از انسولین تولید شده در بدن برای سوزاندن قند خون و انتقال آن به سلول ها استفاده بکند. از جمله مواردی که باعث هایپرگلیسیمی می شود این است که فعالیت بدنی کم میشود یا داروی اضافه مصرف می شود یا انسولین، فراموش می شود و یا اینکه فرد بیش از اندازه شیرینی یا غذا میخورد. از نشانه‌ های هایپوگلایسمی تشنگی شدید، خشکی دهان و تکرر ادرار است. درصورت بی اهمیتی به هایپرگلایسمی امکان دارد فرد دچار کمای دیابتی شود.

کتواسیدوز یا کمای دیابتی:

موقعی که فرد دچار کمبود انسولین در بدن می شود یا بدن نمی تواند از انسولین موجود در بدن استفاده کند و قند را به عنوان انرژی مورد استفاده قرار دهد، بدن ذخیره های چربی خود را آزاد کند. این باعث می شود که خون اسیدی شود و مقدار زیادی کتون در خون جمع می شود. جمع شدن کتون در خون را می ‌توان با آزمایش ادرار متوجه شد.

زمانی که مقدار قند زیادی در آزمایش ادرار مشاهده می‌شود می ‌توان بلافاصله از وقوع کتواسیدوز یا کمای دیابتی پیشگیری کرد.

علائمی که برای جلوگیری از کمای دیابتی باید به آن دقت کنید شامل موارد زیر می باشد:


احساس گیجی

سست و بیحالی داشتن

احساس تشنگی شديد

خستگی دائم و تنگی نفس شده

خشکی پوست

داشتن حال تهوع

استفراغ

درد شکم

تنفس غیر طبیعی

كاهش سطح هوشیاری

استشمام بوی استون از دهان


کتواسیدوز یکی از اورژانس های دیابت است که بايستی به سرعت برطرف شود.

کمای هایپر اوسمولار یا کمای غیر کتونی:

این حالا زمانی اتفاق می افتد که به علت کافی نبودن انسولین در بدن، قند بالا برود و فرد دچار تکرر ادرار شدید شود و میزان آب بدنش کم شود. در پی چنین حالتی علاوه بر کاهش آب بدن، فشار خون پایین می آید و وزن فرد کم می شود و به شدت دچار عطش می شود.

این مدل از کما را فقط در دیابت نوع 2 میتوان مشاهده کرد.



عوارض بلند مدت:

مهمترین نکته ای که بایستی در این باره بدانیم این است که عوارض بلند مدت دیابت، در اثر بالا ماندن قند خون به مدت طولانی رخ میدهد. افرادی که قند خون خود را در بیشتر مواقع در محدوده نرمال كنترل كنند، می توانند از این عوارض در امان بوده یا آن را به تاخیر بیاندازند. همچنین مدت ابتلای فرد به دیابت در بروز عوارض نقش مهمی دارد.

عوارض عروق کوچک (میکرووسکولار):

عارضه ی عروق کوچک در مویرگ های نازک چشم، اعصاب و کلیه رخ می دهد.

تاری دید و آسیب شبکیه ای ناشی از میکرووسکولار را رتینوپاتی می گویند.

آسیب کلیه ها، نفروپاتی نام دارد که باعث دفع پروتئین و نارسایی در کلیه ها میشود.

آسیب به اعصاب، نوروپاتی نام دارد. این عارضه باعث بی حسی در پاها و گزگز شدن پا می شود.

عوارض عروق بزرگ (ماکرووسکولار):

در طولانی مدت که فردی دچار بالا بودت قند خون باشد، تنگی عروق رخ می دهد. تنگی عروق باعث سکته ی قلبی، مغزی و … می شود.

همچنین این تنگی عروق می تواند، رگ های محیطی بدن را هم تحت تاثیر قرار دهد و در نهایت منجر به قطع عضو شود.

برای درمان زخم های دیابتی کجا مراجعه کنیم ؟

کلینیک و مرکز تخصصی مشاوره و درمان زخم دیابتی نیلسار فعالیت خود را از سال 1390 در اصفهان ابتدا در درمانگاه زکریا و سپس در درمانگاه زخم نیلسار با مسئولیت خانم کیمیا ساری کارشناس مدیریت درمان انواع زخم ها و مسئولیت فنی خانم دکتر میترا نیلی آغاز نموده است . در این مرکز انواع خدمات و متد جدید در زمینه درمان زخم انجام می شود . هدف اصلی این مرکز درمان زخمهای مزمن و پیشرفته در کوتاه ترین زمان وبا کمترین هزینه ممکن می باشد. از دیگر اهداف این مرکز برطرف کردن زخم به تنهایی نیست بلکه بررسی و درمان عامل زمینه ای آن نیز می باشد که در این راستا مرکز با همکاری همه جانبه تیم های درمانی عفونی، جراحی، ارتوپدی ، داخلی و تغذیه این امکان جهت کیفیت بهبود بیمارانی که در گیر این گونه زخم ها هستند را فراهم می کند


https://nilsar.com/i-19889/%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%AF%D8%AA-%D9%88-%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%AF%D8%AA-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AA


[ بازدید : 139 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ سه شنبه 12 مهر 1401 ] [ 13:11 ] [ ناشر ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]