تفاوت‌های کفش‌ آکسفورد و دربی


زمانی که قصد دارید به یک مصاحبه مهم یا مراسم عروسی بروید به کفش‌های رسمی نیاز دارید که بتوانند استایل زیبایی به شما ببخشند. کفش‌ آکسفورد و دربی مناسب‌ترین گزینه برای این مواقع هستند. این دو کفش ظاهر ساده و شیکی دارند و افرادی با سلایق گوناگون را نیز به سمت خود جذب می‌کنند. اما بسیاری از افراد تفاوت میان این دو کفش را نمی‌دانند. دانستن تفاوت این دو باعث می‌شود تا شما انتخاب مناسب‌تری داشته باشید و بتوانید طبق ویژگی‌های ظاهری کفش لباس زیباتری هم بپوشید. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم تا شما را با ویژگی‌ها و تفاوت کفش‌های دربی و آکسفورد آشنا کنیم.

آشنایی با کفش آکسفورد

کفش‌های آکسفورد علاوه بر مراسم‌های رسمی به عنوان کفش‌های روزمره یا مهمانی‌ها هم استفاده می‌شوند. در ابتدا این کفش‌ها از چرم یک تکه و ساده تهیه می‌‌شدند اما به مرور روزنه‌ها و سوراخ‌های ریز به آن‌ها اضافه شدند. نقش‌‌های زیبایی که روی این کفش‌ها طراحی می‌شود طرح کلاسیک و زیبایی به آن‌ها می‌بخشد.

بند کفش‌های آکسفورد نازک است و از دو طرف بسته می‌شود. نکته مهم دیگر در مورد کفش‌های آکسفورد این است که ناحیه بندها با یک ردیف دوخت از بقیه قسمت‌‌های کفش جدا می‌شوند. امروزه جنس کفش‌های آکسفورد فقط از چرم نیست و در جنس‌ و بافت گوناگونی در بازار وجود دارد. علاوه بر این رنگ‌های آن‌ها نیز بسیار متنوع و زیبا است. اما رنگ‌‌های قهوه‌ای و مشکی تقاضای طرفداران بیش‌تری دارند چون استایل رسمی‌تری به افراد می‌بخشند.

کفش آکسفورد، از گذشته تا به امروز

بعضی افراد ادعا می‌کنند که منشا کفش‌های آکسفورد نوعی چکمه پاشنه دار است که درزهایی در دو طرف آن قرار داشت. پوشیدن این کفش‌ها به دلیل انعطاف کم سخت بود. بنابراین به مرور دو طرف کفش را چاک دادند و روزنه و درز متفاوتی ایجاد کردند. دانشجویان دانشگاه آکسفورد در دهه ۱۸۰۰ در انگلستان نیز که از نیم بوت‌های پاشنه دار خسته شده بودند و در آن‌ها احساس راحتی نمی‌کردند. همین موضوع باعث شد این داشچویان کفش‌های جدید را بپوشند. بنابراین این کفش‌ها از آن زمان آکسفورد نامیده شدند.

کفش‌ آکسفورد در سال ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ بسیار محبوب شد و در قرن نوزدهم کفش‌های آکسفورد زنانه نیز تولید شد‌ند. البته کفش‌های زنانه تنوع رنگ بیش‌تری دارند و حتی سایز پاشنه آن‌ها نیز متفاوت است اما آقایان بیش‌تر از خانم‌ها از این کفش‌ها استفاده می‌کنند و بنابراین کفش‌های آکسفورد مردانه در بازار رایج تر هستند.

ویژگی‌های ظاهری کفش آکسفورد

این کفش‌ها از دو طرف بند دارند. بهتر است این کفش‌ها را با پاشنه کش بپوشید و پاشنه آن را نخوابانید تا ظاهر زیبای کفش حفظ شود. همچنین ارتفاع پاشنه این کفش‌ها نیز کم است و طراحی کلاسیک و زیبایی در قسمت‌ پنجه‌های کفش وجود دارد. یکی دیگر از ویژگی بارز کفش آکسفورد ارتفاع آن است که تا ساق پا می‌باشد و بخشی از قوزک پای شما را نشان می‌دهد. بهتر است برای این که شیک‌تر بنظر برسید این کفش‌ها را با جوراب نیم ساق بپوشید تا ظاهر رسمی‌تری داشته باشید.

انواع کفش آکسفورد، یک کفش رسمی و جذاب

۱. مدل زین، یک کفش راحت و شیک

در این جا می‌خواهیم مدل کژوال و راحت‌ کفش آکسفورد یعنی مدل زین را به شما معرفی کنیم. دلیل نام‌ گذاری این کفش طرح زین روی آن است که معمولا با رنگ متفاوتی از سایر اجزای کفش طراحی می‌شود. همین ویژگی و تضاد رنگ‌ باعث زیباتر شدن مدل زین می‌شود. این کفش رنگ بندی زیادی دارد و در رنگ سفید یا کرم نیز یافت می‌شود. بخش زین آن نیز یک رنگ کاملا متفاوت مانند قرمز، سرمه‌ای یا مشکی است.

۲. کفش بال پرنده یا بروگ

این کفش بیش‌تر به عنوان بروگ شناخته می‌شود و روی آن یک دوخت جدا مانند بال پرنده قرار می‌گیرد که تا بغل کفش هم ادامه دارد. برخی از افراد ادعا می‌کنند که این طرح شبیه حرف M است. به هرحال بیش‌تر اوقات طرح بال پرنده یا M نیز مانند مدل زین در رنگ متفاوتی طراحی می‌شود و سازندگان دوخت آن را از بقیه قسمت‌ها جدا می‌کنند.

آمریکایی‌ها به این کفش مدل دیپلمات می‌گویند و بسیاری از افراد به دلیل روزنه‌ها و نقش‌های زیبایی که روی این کفش وجود دارد از آن به طور روزمره استفاده می‌کنند. ترکیب قهوه‌ای سوخته و قهوه‌ای روشن این کفش برای استایل‌های رسمی مناسب است.

۳. مدل یک سره، ساده و زیبا

مدل یک سره کفش آکسفورد بسیار ساده و شیک است. هیچ دوخت، نقش، یا برشی روی آن دیده نمی‌شود. شما می‌توانید این کفش را به طور روزمره در بازار، هنگام دیدار با دوستان و محل‌های دیگر هم بپوشید. این مدل به طور یکسره و از یک تکه چرم تولید می‌شود و البته رنگ‌های تیره‌تر آن در محل‌های رسمی تر نیز استفاده می‌‌شود.

۴. مدل پنجه ساده، رسمی و شیک

این مدل، دوخت و برش تزئینی ندارد و بسیار ساده و شیک است. شما می‌توانید این کفش را با هر کت و شلواری ست کنید چون از جزئیات زیادی برخوردار نیست و یک استایل مدرن و شیک به شما می‌دهد. علاوه بر این رنگ مشکی مدل پنجه ساده نیز در مراسم‌‌های رسمی و عروسی طرفداران زیادی دارد.

۵. کفش پنجه کلاهی، خاص و مدرن

هنگامی که می‌خواهید در محل کار یا جلسات مهم کاری بدرخشید کفش پنجه کلاهی به کمک شما می‌آید. اسم این کفش دقیقا از روی طرح کلاه روی پنجه کفش شکل گرفته است‌. اگر بخواهم دقیق تر بگویم یک خط افقی روی بخش پنجه وجود دارد که از قسمت شصت تا انگشتان کوچک قرار گرفنه و به دلیل نوک تیز بودن کفش کاملا به شکل یک کلاه است.

البته گاهی این دوخت در پشت کفش است. کفش پنجه کلاهی در رنگ‌های متفاوتی از طیف قهوه‌ای مانند کرم، عسلی و اخرایی نیز وجود دارد و برای کسانی که به رنگ‌های روشن علاقه مند هستند، مناسب است. همچنین این کفش به دلیل طراحی خاصی که دارد، می‌تواند با کت و شلوار شما نیز هماهنگی زیادی داشته باشد.

آشنایی با کفش دربی

کفش دربی زیر مجموعه‌ی کفش آکسفورد است و و شباهت‌های زیادی با آن دارد. شما می‌توانید به دلیل ظاهر ساده و زیبای این کفش آن را در مهمانی‌ها، تعطیلات و محل کار نیز بپوشید‌. جنس این کفش‌ها معمولا چرم است و بیش‌تر در رنگ‌های قهوه‌ای و مشکی یافت می‌شوند. البته سازندگان کفش مدل دربی جیر نیز تولید می‌کنند که شما می‌توانید آن را با ِشلوار جین و به طور روزمره استفاده کنید.

تاریخچه تولید کفش دربی

حدس‌های مختلفی در مورد منشا این کفش‌ها وجود دارد. برخی می‌گویند زمان جنگ‌های ناپلئونی پوشیدن و درآوردن چکمه‌ها برای سربازان کار سختی بود. انجام این کار زمان زیادی از آن‌ها می‌گرفت. بنابراین یک افسر ارتش به نام پروس تصمیم گرفت تا یک چکمه با سیستم بندباز درست کند تا سربازان راحت‌تر باشند. و به مرور آن چکمه تغییر کرد به کفش دربی امروزی تبدیل شد. البته یک نظریه دیگر هم وجود دارد:

برخی ادعا می‌کنند ادوارد اسمیت استنلی هفدهمین ارل درب پاهای بزرگی داشت و پوشیدن و درآوردن چکمه برای او سخت بود. بنابراین به کفاش خود دستور داد تا چکمه‌هایی با سیستم بندباز را برای او طراحی کند تا بتواند راحت‌تر آن‌ها را بپوشد. این احتمال وجود دارد که کفش دربی و آکسفورد هردو در یک زمان ایجاد شده باشند.

ویژگی کفش دربی و تفاوت آن با آکسفورد

کفش دربی راحت‌تر از کفش آکسفورد است و کسانی که راحتی بیش‌تری را ترجیح می‌دهند از این کفش‌ها استفاده می‌کنند. این کفش از چرم یک تکه ساخته شده و چهار قسمت مختلف دارد‌. بسیاری از افراد نمی‌توانند تفاوت میان کفش آکسفورد و دربی را تشخیص دهند‌. برای این کار کافیست به ناحیه جلوی کفش و قسمتی که بند دارد نگاه کنید.

سیستم بند کفش‌ آکسفورد مدل بسته است در صورتیکه در کفش دربی این سیستم بازتر است. بنابراین سوراخ‌های بند کفش دربی از هم فاصله دارند اما برعکس در کفش آکسفورد دوخت بندها نزدیک به هم است. به طور کلی دربی کفش روزمره محسوب می‌شود و آکسفورد برای محل‌های رسمی‌تر است.

سخن پایانی

کفش‌های آکسفورد و دربی بسیار شیک و زیبا هستند و به دلیل جنس چرم و براقی که دارند در محل کار و مهمانی استفاده می‌شوند. البته کفش دربی حس راحتی بیش‌تری به شما منتقل می‌کند و مدل زین آکسفورد نیز برای استفاده روزمره مناسب است. امیدواریم که با تفاوت‌های کفش آکسفورد و دربی آشنا شده باشید و تجربه‌ی لذت بخشی از خرید این کفش‌ها بدست بیاورید.

اطلاعات بیشتر در کتپوش :

https://katpoosh.com/


[ بازدید : 1865 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ پنجشنبه 28 بهمن 1400 ] [ 14:12 ] [ ناشر ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]