واریکوسل چیست؟


در این مقاله توضیح کاملی در مورد بیماری واریکوسل ارائه شده است. اگر فکر می کنید ممکن است با این وضعیت دست و پنجه نرم کنید، خواندن این مقاله دکتر آقامحمدپور ممکن است برای شما بسیار مفید باشد.


واریکوسل چیست و چه علائمی دارد؟

وریدهای گشاد شده روی بیضه ها واریکوسل نامیده می شود. منظور از وریدها در این تعریف، رگ هایی است که خون را به بیضه ها برمی گرداند و کیسه ای که آن را به سمت قلب نگه می دارد. در واقع، این رگ‌ها به‌عنوان رگ‌های سیاه شناخته می‌شوند. هنگامی که این سیاهرگ ها گشاد می شوند (عریض)، بزرگ می شوند و به یک شبکه پیچ خورده تبدیل می شوند، می گویند واریکوسل رخ داده است.

اکثر مردانی که از این مشکل رنج می برند نمی دانند که واریکوسل دارند. اما با گذشت زمان، علائم ممکن است با بدتر شدن سیاهرگ‌های سیاه در بیضه ظاهر شوند.

علائم واریکوسل چیست؟

تورم قابل مشاهده یا قابل لمس: این وضعیت اغلب به کیست یا کیست تبدیل می شود. هنگام ایستادن یا زور زدن بیشتر قابل توجه است و شبیه کیسه ای پر از رشد کرم است.

درد یا درد بیضه: واریکوسل می تواند باعث درد یا ناراحتی در بیضه آسیب دیده شود. درد می تواند خفیف تا متوسط ​​باشد و ممکن است در طول روز افزایش یابد.

سنگینی یا کشش: برخی از افراد مبتلا به این بیماری ممکن است به دلیل عضلات بزرگ شکم دچار سنگینی یا کشیدگی لگن شوند.

آتروفی بیضه (نادر): در برخی موارد، واریکوسل می تواند باعث آتروفی بیضه شود که به کاهش یا کاهش اندازه بیضه آسیب دیده اشاره دارد.

مشکلات باروری: وریدهای واریسی بیضه اغلب با ناباروری مردان مرتبط است. این وریدهای آسیب دیده می توانند بر تولید و کیفیت اسپرم تأثیر بگذارند و به طور بالقوه منجر به کاهش باروری یا ناباروری شوند.

توجه به این نکته ضروری است که همه افراد مبتلا به این بیماری علائمی ندارند و با یک معاینه فیزیکی ساده می توان بیماری را تشخیص داد. اگر مشکوک به واریکوسل هستید یا علائم ناراحت کننده ای دارید، توصیه می شود برای ارزیابی و راهنمایی مناسب به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

علت واریکوسل چیست؟

مانند سایر قسمت‌های بدن، بیضه‌ها خون اکسیژن‌دار را از طریق دو شریان یا شریان و دو سیاهرگ یا سیاهرگ که از آنها خارج می‌شوند دریافت می‌کنند که دی اکسید کربن را به قلب می‌رسانند.

واریس زمانی می تواند ایجاد شود که رگ ها یا شریان ها مشکل ساختاری داشته باشند. در واقع این وریدها دارای دریچه های یک طرفه هستند که در صورت بروز مشکل در این دریچه ها، خون موجود در وریدها در قسمتی از سیاهرگ گیر می کند و باعث گشاد شدن سیاهرگ ها می شود.

نحوه تشخیص واریس

واریکوسل معمولاً توسط بیماران در طی معاینه شخصی کیسه بیضه یا معاینه معمول توسط پزشک تشخیص داده می شود. بیماران مبتلا به واریس بیضه را به دلیل ظاهر و احساس خود اغلب به عنوان "کیسه های کرم" توصیف می کنند هنگام معاینه واریکوسل، متخصصان اورولوژی معمولاً با استفاده از تکنیک "مانور والسالوا"، وریدهای بزرگ شده را با ایستادن بیمار بررسی می کنند. در صورت لزوم، اورولوژیست ممکن است معاینه اولتراسوند کیسه بیضه را نیز تجویز کند

بزرگ شدن وریدهای بزرگتر از 3 میلی متر در سونوگرافی و خونریزی در حین مانور والسالوا از علائم واریکوسل محسوب می شود. سونوگرافی همچنین می تواند اندازه بیضه ها را نشان دهد و در تصمیم گیری در مورد نحوه رفتار با نوجوانان موثر باشد. البته به خاطر داشته باشید که اگر واریس در معاینه فیزیکی قابل لمس نباشد، انجام سونوگرافی ضروری نیست.

چه گزینه های درمانی برای واریکوسل وجود دارد؟

وریدهای واریسی بیضه معمولاً درمان نمی شوند، به عبارت دیگر، همه افراد مبتلا به این بیماری لزوماً روند درمان را شروع نمی کنند، مگر اینکه مشکلاتی مانند درد، مشکلات باروری، تجزیه و تحلیل غیرطبیعی اسپرم یا رشد کندتر یک بیضه نسبت به دیگری وجود داشته باشد. . چیز دیگری... وجود خواهد داشت. همچنین هیچ دارویی برای پیشگیری یا درمان واریس بیضه وجود ندارد، اما مسکن ها می توانند به کاهش درد کمک کنند.

در صورت لزوم، از جراحی به عنوان درمان اصلی واریکوسل استفاده می شود، اما انتقال خون نیز یک گزینه درمانی غیر جراحی است که در آن ورید آسیب دیده با استفاده از یک برش کوچک به طور موقت بسته می شود.


[ بازدید : 5252 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ چهارشنبه 13 دی 1402 ] [ 9:36 ] [ ناشر ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]